Hvordan man laver en lækker blomkålssovs

1. marts 2019
Når du prøver denne lækre blomkålssovs, vil alle de fordomme, du kan have overfor denne grøntsag, pludselig forsvinde!

Blomkål er en sund grøntsag, som du kan bruge på tusindvis af forskellige måder. En af disse er i form af en lækker blomkålssovs til at forstærke smagen af dine favoritretter.

Når du prøver denne lækre blomkålssovs, vil alle de fordomme, du kan have overfor denne grøntsag, pludselig forsvinde! Mange folk kan faktisk ikke lide blomkål, fordi det har så stærk en lugt, når det bliver tilberedt.

Det er nemt at forebygge, at lugten fra blomkålet skal overtage dit køkken. Du kan tilføje en stilk selleri, et skvat mælk, et skvat eddike eller noget citron i vandet, så du neutraliserer lugten.

Hvorfor bør du inkludere blomkål i din kost?

Et hurtigt overblik over de næringsmæssige egenskaber fra blomkålet, vil hjælpe dig til at inkludere den i dine måltider. Læger og ernæringseksperter anbefaler, at denne grøntsag bliver inkluderet i den daglige kost hos både voksne og børn. 

to velanrettede portioner med blomkålssovs

Det er en kilde til B-vitaminer (B1, B2, B3, B6 og folsyre). En portion blomkål indeholder 80 procent af den daglige anbefaling af vitamin C. Det indeholder også vitamin K, proteiner og er rig på vigtige mineraler for din krop, såsom magnesium, fosfor, kalium, kalcium og mangan.

Det er bevist, at blomkål styrker hele din krop, og at spise det hyppigt forbedrer dit helbred. Hvilke fordele er der ved at spise blomkål? Lad os se på det:

  • Sundt kredsløb. Dette skyldes vitamin K, der fremmer blodcirkulationen.
  • Mavelidelser. Blomkåls høje indhold af fiber hjælper dig med at opretholde en god fordøjelse.
  • Forsinker aldring. Dette skyldes dets høje indhold af antioxidanter.
  • Styrker din hud og beskytter dig mod UV-stråler.
  • Reducerer kolesterol. Dets indhold af omega-3 og fedtsyrer hjælper med at reducere koncentrationen af LDL-kolesterol.
  • Stimulerer din hjerneaktivitet, da det bidrager med fosfor. Det er vigtigt for funktioner i hjernen og nervesystemet generelt.
  • Det hjælper med at kontrollere diabetes, fordi vitamin C og kalium regulerer glukosen i dit blod.

Der er ingen tvivl om, hvorfor du bør inkludere blomkål i din kost. Du er blot nødt til at finde den rigtige måde at tilberede det på, så det er appetitligt. Hvis du gør dette, kan du spise det med nydelse, og ikke af pligt.

Lækker blomkålssovs

Når folk tænker over, hvordan de skal tilberede blomkål, vil de normalt tænke på at koge det. Det mest typiske billede, som folk har i deres hoved af blomkål, er som små buketter i en salat. Idéen om at spise grøntsagen præsenteret som dette, lyder måske ikke tillokkende for mange.

Når det kommer til børn, kan det blive mere kompliceret. Børn forstår ikke rigtig sund mad. De er interesseret i smagen og udseendet på det, som de skal spise. Blomkål har ikke ligefrem den bedste udstråling.

Der er mange måder, hvorpå du kan gemme blomkål, så de kan spise det uden at lægge mærke til det! Blomkålssovs er en af de mange måder, hvorpå du kan inkludere det, så de ikke ved, at det er der. 

Opskrift på blomkålssovs

Denne blomkålssovs har virkelig en cremet konsistens. Den vil blive accepteret af alle. Selv dem, der ikke kan lide blomkål, vil ikke lægge mærke til, at det er der.

frisk blomkål på et plankebord

Ingredienser:

  • 1 blomkål
  • 1 løg
  • 2-3 fed hvidløg
  • Mælk eller bouillon, mængde efter smag
  • ½ kop (120 ml) revet ost
  • Olivenolie
  • salt og peber efter smag

Tilberedning:

  1. Vask blomkålet, og fjern den tykke stilk.
  2. Adskil buketterne.
  3. Blancher blomkålet i kogende vand i ca. 10 minutter. 
  4. Hak det eller blend det.
  5. Hak løg og hvidløg, og steg dem i en pande med en smule olie.
  6. Tilføj løg og hvidløg til det blendede blomkål.
  7. Tilføj mælk eller bouillon efter smag, eller indtil sovsen har den konsistens, du ønsker.
  8. Bland sovsen med det revede ost.
  9. Krydr sovsen med salt og peber efter smag.

Din sovs er nu klar!

Retter med blomkålssovs

Det er interessant at blande blomkålssoven med retter, som du virklig godt kan lide. På denne måde, vil du forny eksisterende opskrifter, og tilføje en god næringsmæssig værdi.

Nogle idéer er:

  • Det er en perfekt sovs for pastaretter. Lad os ikke glemme alsidigheden af pasta. Det kan kombineres med næsten enhver ingrediens.
  • Tilbehør til kød. Grillet oksekød, svinekød eller kylling vil smage fantastisk med blomkålssovs.
  • Det virker godt som fyld i et kyllingebryst, i lasagne eller moussaka.

Kreativitet er altid en god allieret. Et par variationer af denne blomkålssovs med andre ingredienser vil gøre det muligt for dig at forny den, og få den tilpasset til din personlige smag.