Næringssupplementer: Basale koncepter

Uanset om det indtages i flydende form eller pulverform, er princippet det samme: at supplere kosten. Det vil sige, at disse produkter er designet til at forstærke den nødvendige ernæring hos en atlet i kontrast til kosten hos en person, der udfører mindre fysisk aktivitet. 
 

Enhver substans, der indeholder en supplerende fødevareingrediens, falder i en kategorien med næringssupplementer. Det er en konsensus, ifølge kongressen i USA og de fleste andre lande. Konceptet er meget bredt, men det omfatter de essentielle ting.

Grunde til indtag af næringssupplementer

I princippet, er det grundlæggende formål med næringssupplementer at forsyne med ekstra ernæring i form af noget, der, i en eller anden grad, mangler. Selvom årsagerne til at konsumere dem er mange, er nogle af dem følgende:

  • Til at opnå energi (vitaminer, mineraler).
  • For at supplere kosten (proteiner, vitaminer osv.)
  • Til en komplet funktion af kroppen (for eksempel, bliver jern brugt til at forbedre iltcirkulationen i organer).
  • For at forsøge at styrke immunforsvaret og forebygge sygdomme
kvinde der hælder pulver i glas

Foruden dette, er der medicinske tilstande, der indebærer et behov for at supplere med en bestemt substans. Som det, eksempelvis, er tilfældet med jern til gravide kvinder eller calcium til folk i en vis alder.

Forøgelse af næringsstoffer, proteiner og vægt

Der er en vidtstrakt idé omkring, at næringssupplementer har til formål hjælpe en med at tage et par ekstra kilo på. I praksis, har vi de berømte vægtøgningsprodukter, der er ideelle for børn, der har problemer med appetitten. Folk med spiseforstyrrelser og dem, der er tyndt bygget, kan også drage gavn af dem.

 

Dog, handler det ikke kun om at øge indtaget af kalorier. De fleste af disse supplementer stimulerer muskeltoning, energiressourcer og vitaminer. For at denne type produkt kan få dig til at tage på i vægt, skal det kombineres med en kost, der er rettet mod dette formål.

Folk med en ectomorph kropstype har brug for ekstra hjælp til at øge deres størrelse. Dette sker, fordi rytmen i deres metabolisme gør det muligt for dem at bearbejde fødevarer hurtigt og forbrænde fedt. Det er i sådanne scenarier, at det er passende at have en mere lemfældig kost.

Ikke alle næringsstupplementer har til formål at øge vægten

Det faktum, at et supplement forbedrer vores kost, betyder ikke, at vi bør tage på af det. I virkeligheden, er der produkter, der endda kan få os til at forbrænde flere kalorier, end hvis vi følger en striks diæt. Det afsluttende mål vil være et opretholde en næringsmæssig balance.

kvinde der laver en shake

Der er mange muligheder, når det kommer til supplementer med vitaminer, der gør det muligt for os at tilfredsstille vores appetit. Disse produkter giver os en kontrolleret mængde af positive substanser til udvikling af musklerne. Det er tilfældet med mange supplementer, der er designet til brug om aftenen.

 

I denne situation, erstatter man fedtstoffer med fødevarer med et lavt indhold af kalorier. Dog, er det forkert at tænke, at disse supplementer kan erstatte et måltid, for eksempel.

Hvem har brug for at supplere deres kost?

I virkeligheden, kan alle folk drage gavn af de rigtige supplementer, uafhængigt af køn eller alder. En ekstra kapsel med vitaminer og mineraler, i den rigtige dosis, skader ikke nogen. Der er dog bestemte grupper, der ofte benytter sig af disse produkter:

  • Gravide kvinder
  • Børn, der har problemer med deres kost og vækst
  • Folk, der er 60 år eller opefter
  • Kvinder, der har meget kraftig menstruation, eller kvinder i overgangsalderen
  • Atleter og fitnessfans, der ønsker at forbedre deres figur og præstation

I henhold til atleter, garanterer supplementerne et ekstra bidrag af energi før, under og efter træning. Det benyttes, fordi træning involverer forbrænding af kalorier.

Ernæring og næringssupplementer efter træning

Vanen med at træne indebærer en notorisk ubalance i kroppen. Musklerne bliver stressede og revet over, og de former, derefter, nyt og bedre udviklet væv. Der vil også forekomme en forbrænding af kalorier samt et tab af mineraler, væske og vitaminer.

 

Ydermere, absorberer vores krop næringsstoffer bedre, hvis vi indtager dem, mens vi befinder os i en basal tilstand. Det vil sige, når kroppen har mest brug for dem på grund af slitage. Det er præcis i disse øjeblikke, at et indtag af vitamin B-kompleks eller supplementer med protein er mere tilrådeligt.

Det, vi råder til, er endda gældende for dem, der ønsker at reducere eller tone deres muskler. Energiressourcer, såsom kreatin, kan også blandes med proteinshakes efter træning. Den korrekte ting at gøre er at vente i 30 minutter, efter du har færdiggjort din træning, før du indtager det. 

Afslutningsvis, giver næringssupplementer os altid ernæringsmæssig forstærkning. Disse produkter skal aldrig ses som erstatning for et balanceret måltid. Det kan have negative konsekvenser, hvis man gør dette, eller man indtager dem i overdrevne mængder.