4 tips til at undgå fordøjelsesproblemer om sommeren

Vi vil give dig adskillige, generelle tips til at undgå fordøjelsesproblemer. Selvom nogle af dem er meget åbenlyse og basale, bør vi inkludere dem for at fremhæve vigtigheden af dem.
 

Fordøjelsesproblemer om sommeren er særligt almindelige, fordi det er varmt. Læs denne artikel for at lære, hvordan du kan undgå dem.

Sommeren er den tid på året, hvor man bør være opmærksom på enhver form for fordøjelsesproblemer. På grund af høje temperaturer, er man nødt til at være ekstra forsigtig for at forblive sund. I denne artikel, vil vi se på nogle mulige fordøjelsesproblemer, som man kan opleve på denne tid af året, samt hvordan man undgår dem.

Selvom sommeren er ovre i den nordlige hemisfære, betyder det ikke altid, at de høje temperaturer er et overstået kapitel. Foruden dette, vil sommeren begynde om nogle få måneder i den sydlige hemisfære. Det er godt at huske på de trin, man er nødt til at tage, for at passe på sit helbred i løbet af de varme måneder. Særlig opmærksomhed er nødt til at blive givet, når det kommer til fordøjelsesproblemer om sommeren, særligt på grund af dehydrering.

Hvad er de mest hyppige fordøjelsesproblemer om sommeren?

Først og fremmest, vil vi kigge på de fordøjelsesproblemer, der er mest ubelejlige for os. Desuden, er vi nødt til at kende til de underliggende årsager, så vi kan undgå problemerne og behandle dem korrekt.

 

Forstoppelse på grund af dehydrering

En af de mest hyppige fordøjelsesproblemer er forstoppelse. Og, det kan opstå på ethvert tidspunkt i løbet af året. Dog, er det mere almindeligt om sommeren, fordi de højere temperaturer kan få os til at svede mere.

Når vi sveder, mister vi væske, som vi bruger til at afkøle vores krop og reducere kroppens temperatur. Det får os til at have mindre væske i vores blodårer. 

Fordøjelsessystemet er et område, der indeholder meget væske, og tyktarmen er der, hvor vandet bliver absorberet. Væsken i tarmen er nødt til at blive absorberet, så fæces har en solid konsistens. Hvis der er for meget vand, kan det forårsage diarré. Hvis der ikke er nok vand, så bliver man dehydreret. Det betyder, at det vil være svært at komme af med afføringen, da det vil ophobe sig og derved forårsage forstoppelse.

Madforgiftning

På grund af de høje temperaturer i løbet af dagen, er fødevarer tilbøjelige til at fordærve hurtigere end i andre sæsoner. Dårlig eller rådden mad kan forårsage madforgiftning. Faktisk, er der adskillige niveauer af madforgiftning. Det kan være mild forgiftning eller alvorlige infektioner, såsom salmonella eller listeria.

 

Hvis du ikke er sikker på, at din mad er sikker at spise, så er det bedre at smide den ud. Symptomerne på disse infektioner kan være meget intense, inklusiv opkast, blodig diarré og endda feber. I nogle tilfælde, er det nødvendigt at blive indlagt på hospitalet.

kvinde med fordøjelsesproblemer

Dårlig mave eller dyspepsi

Disse symptomer bliver også kaldt post-måltidssmerter eller dårlig mave. De kan være et resultat af en ineffektiv fordøjelse eller langsom fordøjelse. Det skyldes det faktum, at kroppen er nødt til at omfordele dets metaboliske brug gennem fordøjelsessystemet efter et måltid.

Om sommeren kan det være meget svært, da kroppen allerede har problemer med at opretholde den korrekte kropstemperatur. På grund af dette, er det bedst at undgå at spise tunge fødevarer på varme dage, og gå efter lette fødevarer og væske i stedet. 

Fire tips til at undgå fordøjelsesproblemer om sommeren

I denne sektion, vil vi give dig adskillige, generelle tips til at undgå fordøjelsesproblemer. Selvom nogle af dem er meget åbenlyse og basale, bør vi inkludere dem for at fremhæve vigtigheden af dem.

  • Vi er nødt til at hydrere ofte, særligt vi træner. Det er særligt vigtigt i løbet af de varmeste timer på dagen. Som vi har nævnt ovenfor, er sved en måde, hvorpå kroppen bliver afkølet.
kvinde der drikker vand
  • Opbevar dine fødevarer i køleskabet. Hvis du skal gemme tilberedt mad, bør du altid opbevare det i køleskabet eller i fryseren. Dog, anbefaler vi ikke, at du fryser fødevarer, der er blevet optøet. Det vil hjælpe dig med at undgå madforgiftning.
  • Hvis du tager på stranden eller ligger ved poolen, anbefaler vi, at du medbringer fødevarer og drikkevarer i hermetisk lukkede beholdere. På denne tid af året, er insekter avledygtige, og de kan kontaminere fødevarer med bakterier.
  • Gå efter kolde og lette fødevarer. Gazpacho er en typisk, spansk ret, der er nem at lave, selvom du ikke bor i Spanien. Foruden at være frisk og lækker, indeholder retten også de bedste egenskaber fra tomater og olivenolie.

Afslutningsvis, vil disse tips gøre det lettere for dig at undgå fordøjelsesproblemer om sommeren. Du bør huske på, at børn og ældre er særligt følsomme overfor disse problemer, og vi er nødt til at være mere forsigtige i disse tilfælde.

  • Boyle EC, Bishop JL, Grassl GA, Finlay BB. Salmonella: from pathogenesis to therapeutics. J Bacteriol [Internet]. 2007 Mar [cited 2019 Sep 29];189(5):1489–95. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17189373
  • Hoenig H, Murphy T, Galbraith J, Zolkewitz M. Case study to evaluate a standing table for managing constipation. SCI Nurs [Internet]. 2001 [cited 2019 Sep 29];18(2):74–7. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12035465
  • Mulić R, Giljanović S, Ropac D, Katalinić V. [Some epidemiologic characteristics of foodborne intoxications in Croatia during the 1992-2001 period]. Acta Med Croatica [Internet]. 2004 [cited 2019 Sep 29];58(5):421–7. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15756811