Hold dig i form på rejser

Hvis man ikke er forsigtig, kan man hurtige komme hjem med et par ekstra kilo. Derfor er det vigtigt at holde sig i form på rejser. 
 

Det er altid spændende at rejse. At opdage nye kulturer betyder også, at du prøver nye spiseoplevelser. Hvis man ikke er forsigtig, kan man hurtige komme hjem med et par ekstra kilo. Derfor er det vigtigt at holde sig i form på rejser.

Uanset om det er for at arbejde eller at holde ferie, er det, at opdage nye destinationer, en fantastisk mulighed for at have det sjovt og udvide sin horisont. Rejser indebærer dog ofte visse udfordringer, såsom at have en balanceret kostog opretholde et godt helbred. Med dette i tankerne, vil vi kigge på nogle effektive råd, så man kan holde sig i form på rejser.

Vigtigheden af at holde sig i form

Mange folk forbinder det, at være i form, med at føle sig veltilpas, når de står foran spejlet. Selvom dette positive billede bidrager enormt til vores velvære, strækker fordelene, ved at være i form, sig langt udover det æstetiske. Er man overvægtig, har man en risiko for at udvikle alvorlige sygdomme, såsom diabetes, forhøjet blodtryk samt andre helbredsproblemer.

På den anden side, har en person, men en sund vægt, normalt et forstærket immunforsvar, hvilket bidrager med et større overordnet modstandskraft overfor sygdomme. Ydermere, vil deres fysiske, kognitive og emotionelle præstation udmærke sig på deres arbejde og i deres personlige aktiviteter.

 

5 råd til at holde sig i form på rejser

turister i en gade med brosten

Invester i en balanceret kost i stedet for en restriktiv kost

At opretholde en sund vægt, betyder ikke, at du skal leve på en striks kost eller sulte dig selv. Det kræver en balanceret og naturlig kost at opretholde en ønsket vægt, og ikke unødvendige ofre. Restriktive diæter er ofte ineffektive og farlige for helbredet. De gør det sværere at undgå trangen til at vende tilbage til udgangspunktet.

Hvis du ønsker at holde dig i form på rejser, bør du ikke ty til ekstreme begrænsninger, eller forsøge at følge “mirakel-løsninger”. Du skal helt simpelt forsøge at opretholde en balanceret kost, og tillade dig selv nydelser, samtidig med en højere dosis af fysisk aktivitet

Husk på, at indtagelsen af frugt og grønt bidrager med fiber, vitaminer og mineraler, fremmer fordøjelsen og forbedrer bevægelserne i tarmen. Ydermere, hjælper de med at styrke immunforsvaret og forebygger vandretention.

Boost daily hydration

Selvom det måske ikke virker sådan, er det meget nemt at blive dehydreret på en tur. Derfor, er det vigtigt ikke at glemme at indtage den anbefalede mængde af vand og salt. Vi går sikkert mere, end vi er vant til. Det kan få os til at svede mere end sædvanligt, og dermed miste mere væske. 

 

En praktisk og billig løsning er, at tage en eller to tomme flasker i din baggage, og fylde dem med mineral vand. På den måde, kan du genfylde dem, når det er muligt, og altid have frisk vand på dine ture.

Vælg sunde snacks

forskellige slags myslibarer

Det er normalt at ville prøve de lokale retter i de byer, som man besøger. Gastronomi er en essentiel del af kulturen og udtrykkene fra dets folk. Vi bør dog forsøge at spise moderate mængder af snacks mellem måltiderne, så vi holder kalorieindtaget i balance.

Mangel på tid kan få os til at spise mange retter med brød, søde sager og færdigpakkede produkter med tomme kalorier. Over få uger, kan disse dårlige vaner resulterer i en uønsket vægtøgning. Desuden, kan vi komme til at lide af tarmproblemer – fra forstoppelse til diarré og mavesmerter.

Det bedste råd til at holde sig i form på rejser, er at tage nogle sunde snacks med sig. Det kan, eksempelvis, være tørret frugt, müslibarer med nødder og frø, yoghurt, frugtsalat osv. Idéen er at inkorporere fiber, vitaminer og mineraler, så man reducerer indtagelsen af mættet fedt og kulhydrat.

 

Fokus på protein i måltiderne

Efter en lang og trættende dag med gåture og oplevelser, vil du sikkert være sulten og ivrig efter at nyde en lækker aftensmad. I stedet for at forbyde dig at tilfredsstille din appetit, er vores råd, at du foretrækker at spise protein. Indtager du meget fedt og kulhydrat om aftenen, vil det være svært for din krop at fordøje. Det får dig til at føle dig tung og ubehageligt tilpas.

Hvis du gerne vil holde dig i form på rejser, skal du spise let aftensmad. Du skal fokusere på magert kød og grøntsager, der er lette at fordøje. Hvis du vælger at nyde et glas vin eller en anden alkoholisk drik, er det essentielt at drikke rigeligt med vand, så du forbliver hydreret.

Prioriter smart fysisk aktivitet

kvinde der går raske skridt på gaden

Ofte associerer vi fysisk aktivitet med at tage i fitnesscentret eller at praktisere en sport, såsom løb. Vi kan dog let inkorporere øvelser i vores dagligdag, hvilket også gælder, når vi rejser. 

Du kan træne gennem rejser, blot ved at optimere din tid, så du ikke mister dine feriedage. Eksempelvis, hvis du ønsker at besøge hovedattraktionerne i en by, kan du gå i stedet for at tage offentlig transport. En daglig gåtur på 30-40 minutter er som regel en meget effektiv måde, hvorpå du kan forblive i form på rejser.