Med disse råd kan du forbedre din løbeteknik

Hvis du ved, hvordan du skal vedligeholde og forbedre din løbeteknik, kan du forebygge skader og nyde din hastighed og energi.
 

Hvis du ved, hvordan du skal vedligeholde og forbedre din løbeteknik, kan du forebygge skader og nyde din hastighed og energi. Det er nemt at forbedre din løbeteknik, uanset hvor rutineret en løber, du er.

Der er meget simple måder, du kan løbe på, som vil forbedre din løbeteknik betydeligt. Uanset, hvor erfaren en løber, du er, ekspert, øvet eller begynder, er det altid muligt at forbedre sig i denne krævende sport. Du kan forbedre din løbeteknik med disse simple og praktiske råd. 

Råd til at forbedre din løbeteknik gennem kapløb

Træn din kropskerne

Det er vigtigt, at enhver løber træner og styrker sin kropskerne og sine ballemuskler. Styrketræning er essentielt for løbere, der gerne vil forbedre sin tid og udholdenhed i kapløb. 

I praksis, siger eksperter, at ved blot 5 minutters daglig styrketræning, er det muligt at forbedre stabiliteten i bækkenet, hofterne og maven. Ydermere, forebygger det skader.

kvinde der laver glutebridge

Undgå at lande på din hæl

Hvis du vil forbedre din løbeteknik, skal du undgå at bære vægt på dine hæle. Denne vane er ineffektiv gennem løb, og det skaber en traumatisk effekt, der kan generere skader. I henhold hertil, forklarer eksperter, at ved at bære vægten på hælene, vil løberens fødder synke ned ved ethvert skridt. Dette reducerer den hastighed, du kan løbe i.

 

For at undgå at tage skridt med dine hæle, er der flere øvelser, der kan hjælpe dig med at rette dette problem. Fra at afkorte dine skridt til at løbe uden sko; det sidstnævnte vil tvinge dig til at tage hvert skridt med den midterste del af din fod. Ved at gøre således, vil du opdage forskellen med det samme.

En anden interessant øvelse er, at du kan forkorte dine skridt. For at opnå dette, skal du øge frekvensen af dine skridt ved at bruge støtten under dine hofter.

Koncentration

Selvom det måske virker åbenlyst, er det ofte svært for løbere at finde den perfekte tilstand af koncentration, så du kan præstere bedst muligt gennem et kapløb eller en træning.

Eksperter anbefaler at løbe, når man er tilstrækkeligt udhvilet og klar. Det er vigtigt, at løbere har nok energi til at udføre de bevægelser, der kræves, ved høj frekvens og så akkurat som muligt.

Ideel kropsholdning og den bedste løbeteknik

Den rigtige kropsholdning er essentiel for at løbe mere effektivt. I henhold hertil, er det vigtigt at huske på, at den øvre del af din krop skal være helt ret. Området omkring din mave og dine baller skal være aktive, og dit hoved skal være løftet højt og kigge fremad.

 

På den anden side, skal dine arme svinge meget tæt til din krop, og de bør forme en 90 graders vinkel langs siderne. Både positionen af din krop og dine arme, essentielle for at opretholde dit tempo og energiniveau gennem kapløbet.

kvinde der løber på løbebånd

Råd til at forbedre din løbeteknik

Løb langsommere

I mange tilfælde, er løbere besat af deres hastighed. Specialister anbefaler dog at løbe langsommere, så man langsomt lærer at løbe hurtigere og hurtigere. Det er en tilpasningsproces, så hastighed og tid bør ikke være hovedfokus, men en kontinuerlig læringskurve.

Knæets position

En af de største problemer for løbere, er at have den rigtige position med knæene. Særligt, har de ofte problemer med at løfte deres knæ på en hensigtsmæssig måde.

For at forbedre dette problem, er der forskellige øvelser, der kan rette knæets position. Ved at gå med knæene oppe, vil forberede løberen på den rigtige knæløft-teknik, som behøves, når man løber.

Koordinationsøvelser

Du kan forbedre din løbeteknik ved at løbe gennem forskellige koordinationsøvelser. Disse øvelser har til formål at arbejde med musklerne, og vil hjælpe dem med koordination. 

 

Nogle af de anbefalede øvelser er bl.a.: hæl-spark, høje knæløft og løb med lige ben. Med disse øvelser, vil løberen også forbedre deres gennemsnitlige skridt, positionen af deres knæ og udholdenhed.

Passende sko

De rigtige sko er essentielle for at forbedre enhver løbers teknik. I henhold til dette, bør den praktiske anvendelighed være i fokus: vælg sko, der er komfortable og støttende. Ellers vil de gøre fødderne svage, og som resultat heraf, vil du være mere udsat for at komme til skade.

fokus på løbesko der er på vej op ad stejlt terræn

Du kan i dag finde rigtig mange forskellige og velkendte mærker på markedet. Nogle af dem giver minimal støtte til foden selv, og i stedet, giver de mere muskulær støtte til anklen.

Med disse simple løbeteknikker, er det muligt at forbedre din løbeteknik og præstation. De er meget simple at praktisere, men de kræver både udholdenhed og vedholdenhed, som er en naturlig del af at være atlet.