Øvelser med medicinbolde

01 januar, 2019
Håndvægte og vægtstænger er meget brugbare redskaber til at forstærke din træningsrutine. Man kan dog også lave øvelser med medicinbolde.
 

Håndvægte og vægtstænger er meget brugbare redskaber til at forstærke din træningsrutine. De er dog ikke de eneste redskaber, der kan hjælpe os med at blive markerede og få bedre resultater. Vi kan også lave øvelser med medicinbolde.

Medicinbolde kommer i forskellige vægtklasser og størrelser, så der er ingen undskyldninger for ikke at bruge dem – selv hvis du er begynder. Medicinbolde er det ideelle træningsredskab, som nemt kan findes og bruges i et fitnesscenter (eller endda lave din egen).

De gør det muligt at udføre meget intense og funktionelle træninger. Derfor, vil vi vise dig en række øvelser med medicinbole, som træner hele din krop.

Medicinbolde er et perfekt redskab til at træne og hjælpe dine muskler, ved at tilføje noget sværhedsgrad til traditionelle øvelser.

mand der laver maveøvelser med medicinbold

Der er mange forskellige øvelser med medicinbolde, som man kan lave. Særligt, hvis vi træner med en partner. Det gør dem til et utrolig brugbart tilbehør, som kan udvikle vores mulighed for at opbygge styrke. 

Træningen vi har designet, stræber imod at opbygge styrke og kraft i hver enkelt muskel. Ydermere, er der en kredsløbs-komponent: hver gang du bevæger din krop igennem en lang bevægelse i et højt tempo, kræver det en masse energi.

 

Som vi altid anbefaler, er det tilrådeligt at træne forsigtigt og klogt. Dette træningspas – medmindre du er på et avanceret niveau – er ret hårdt og udmattende. Det vil hjælpe dig med at forbedre dit fitnessniveau.

Det betyder, at selvom medicinbolde ikke er lavet af stål eller jern, kan du helt sikkert skade dig selv, hvis du ikke håndterer dem korrekt. 

Forskelligt brug af medicinbolde

Som vi har nævnt før, kommer medicinbolde i forskellige vægtklasser og størrelser. Vi kan bruge dem som vægt eller kraft, som et støttepunkt, eller kaste eller rulle dem. 

Takket være deres cirkulære form – hvilket forhindrer et præcist greb – og alle måderne, hvorpå de kan bruges, kan øvelser med medicinbolde hjælpe os med at planlægge en funktionel træning, og forberede os til daglige gøremål, som vi udfører gennem livet. 

Selvfølgelig, hvis bolden er tungere end vores krop, vil vi være nødt til at yde en større indsats. Hvis vi bruger den som et støttepunkt, vil vi opleve en ustabilitet, som vil intensivere træningen.

Øvelser med medicinbolde

Hvis vores mål er at arbejde med forskellige dele af vores krop, og få det meste ud af dette medgørlige og funktionelle redskab, vil vi anbefale, at du udfører følgende øvelser:

Kast bolden mod væggen

Det er en typisk øvelse, hvis vi praktiserer CrossFit, da det kræver en del styrke og kraft, mens man forbrænder flere kalorier. 

Med denne øvelse, arbejder vi med vores baller, quadriceps, lår, brystmuskler, skuldre og triceps.

 

Det handler ikke blot om at kaste bolden op ad væggen. En god udførelsesteknik kræves også, når man skal arbejde med sine muskler på en korrekt og sikker måde. 

Burpees

Næsten ligesom når vi laver en traditionel burpee, men du holder en medicinbold i stedet. Der, hvor du normalt kaster din krop mod gulvet, vil du i stedet læne dig på bolden på gulvet. 

Dette støttepunkt er synligt mere ustabilt, hvilket vil kræve en større indsats fra din kropskerne. Det vil også arbejde med dine skuldre, arme, brystmuskler, ben og hjælpe med at forbrænde flere kalorier.

mand der squatter med medicinbold

Abdominal bridge

En variant af den klassiske isometriske bridge på medicinbolde. Du skal hvile begge hænder og fødder på bolden, og opnå en intens træning. Det skyldes, at ustabiliteten øger indsatsen fra alle musklerne i midten af kroppen.

Jumping jacks med en medicinbold

Særligt effektiv til at forbrænde kalorier og opbygge muskelkraft med bare hjælpen fra en medicinbold med medium vægt. Vi kan udføre denne øvelse, som mobiliserer vores ben og arme, mens vi arbejder med forskellige muskler i kroppen.

Kast en bold mod jorden

Meget brugbar, hvis vi gerne vil arbejde med musklerne i vores under- og overkrop på samme tid, foruden at fremhæve mavekontraktion. Denne øvelse består helt basalt af at kaste en bold mod jorden med energisk kraft. 

 

Skiftevis push-ups med medicinbolde

Denne øvelser arbejder hovedsageligt med brystmusklerne, triceps og kropskernen. Samtidig, forbrænder den også ekstra kalorier. Du kan udføre den ved at placere end hånd på medicinbolden, mens du udfører en push-up. Du skal skifte arm mellem hver gentagelse.

Dette er blot nogle af de mange øvelser med medicinbolde, som du kan udføre, hvis du gerne vil træne hele kroppen. De er også perfekte til at bruge i cirkeltræningsprogrammer med korte hvileperioder, eller endda i HIIT-programmer.