Hvor lang tid tager det at se resultater fra fitnesscentret?

Typen af rutine er ikke alt, når det kommer til at definere, hvor lang tid det vil tage at se resultater fra fitnesscentret. 
 

Der er en bred variation af træningsmetoder og filosofier til at forbedre sit fysiske udseende. Typen af træningsrutine er dog ikke alt, når det kommer til at definere, hvor lang tid det vil tage at høste frugterne af det hårde arbejde, og se resultater fra fitnesscentret.

Når du begynder et nyt træningsprogram, er en af de første ting, du spørger dig selv; hvor lang tid vil det tage at se resultater fra fitnesscentret? De mest skeptiske af fysiske trænere siger, at det tager op til 4 uger at se nogen former for ændringer. Det afhænger dog af en variation af unikke faktorer.

Ønsker du at være sund, eller se godt ud og føle dig godt tilpas?

Det første, du er nødt til at finde ud af, er, hvad du mener, når du ønsker “resultater fra fitnesscentret”. På den ene side, spiller det fysiske udseende af din krop en vigtig rolle ud fra dit perspektiv. Ikke desto mindre, er det blot en refleksion af, hvad der foregår indeni. Træning kan få dig til at føle dig bedre tilpas og se bedre ud. 

 

Men, hvor lang tid vil det tage dig at se nogen som helst resultater fra fitnesscentret? De første følelser, du vil få fra træning, er smerte, tilpasning og træthed. På et visuelt niveau, er du vant til at se din egen krop, så enhver ændring vil ikke være særlig tydelig for dig.

veltrænet kvinde der flexer i spejlet

Nogle af disse forbedringer kan virke subjektive, men det betyder ikke, at de ikke er reelle. Eksempelvis, kræver fitness muskulært arbejde, der markerer dig, mens du træner. For at opretholde dette, er du nødt til at træne regelmæssigtFra uge nr. 2 og fremefter, kan du se visse nye former på dele af din krop, som du træner mest.

Gør det nogen forskel, hvor længe du træner til hver træning?

Verdens Sundhedsorganisation (WHO) anbefaler, at vokse skal lave mindst 150 minutters fysisk aktivitet om ugen. Dette er forudsat, at du laver moderat træning. Træner du mere intensivt og hårdt, anbefaler eksperter at man træner 74 minutter om dagen.

Denne standard er blot ment som et minimum for at holde sig i form, og holde sig inden for den acceptable grænse for præstation. For at kunne se ændringer i markeringen af muskler, mener nogle eksperter, at denne tidsmængde bør ganges med 5. Ifølge sådanne meninger, er tid en vigtig faktor.

 

Det er dog ikke alle, der dedikerer dem selv til hård træning i en specifik tidsmængde, der får de samme resultater fra fitnesscentret som andre. Eksempelvis, folk som er sygeligt fede. De oplever ændringer i deres vægt, men deres kropsform ændrer sig måske ikke i lang tid. Der er derfor mange faktorer, der determinerer, hvilke resultater fra fitnesscentret man specifikt selv vil opleve. 

Resultater fra fitnesscentret: din udgangsvægt er vigtig

Vægten hos den enkelte person, der træner, definerer hastigheden og synligheden af resultaterne. Tyndere folk vil generelt have lettere ved at se mere markeret ud. Selv dette er dog relativt, da tynde folk ofte har svært ved at øge deres vægt, når de virkelig skal.

Noget lignende forekommer hos folk, der er overvægtige. Det er ikke blot et spørgsmål om vægten selv, men også i forhold til kropsformen. Dit mål bær være at lave den træningsform, der passer til din kropstype. Hvis du ikke overvejer dette, vil det være svært at opretholde fremgang.

Ved at følge samme logik som før, vil folk med en “H”-struktur typisk få bedre og hurtigere resultater. Disse folks metabolisme tillader dem næsten altid at ændre deres krop nemt. Det bliver en fordel, når de forsøger at opnå en vis ønsket visuel fremtoning. 

slank underkrop på kvinde

Ernæring definerer, hvilket krop du har

Et andet aspekt er, at træning kun determinerer 30 procent af, hvad din krop bliver til. De resterende 70 procent er relateret til kost og dine spisevaner. Hvis din kost ikke er på linje med dine målsætninger, vil resultatet, højest sandsynligt, ikke ende ud, som du forventer.

Et andet aspekt, såsom genetik og dit daglige liv, er også faktorer, der definerer din ydre fremtoning. En mindre vigtig faktor er dit køn. Der er ikke stor sammenhæng mellem køn, og hvor gavnlig effekt en person kan få fra træning. I praksis, kan kvinder ændre deres krop lige så let som mænd. 

Kun ved at planlægge dine træningssessioner smart, kan du få hurtigere og bedre resultater fra fitnesscentret. De store ændringer forekommer kun ved at træne regelmæssigt over tid. Det kan tage år at se store resultater. En tynd persons kropstype kan måske ændre sig lidt efter 5-6 år med fysiske aktivitet.

For at opsummere, er der mange variabler, der spiller ind på spørgsmålet omkring resultater fra fitnesscentret. Alle er unikke i henhold til dette. Det er ikke blot et spørgsmål om at optimere sine træningssessioner korrekt. Dine organer, dine omgivelser og endda den psykologiske vinkel spiller en vigtig rolle.

 

Ud over kompleksiteten af din fysiske form, kan du altid se nogle forbedringer, hvor små de end måtte være. Dit rigtige mål bør være at holde, hvad du allerede har, og forbedre det langsomt over tid.