Styrketræning for børn

19. december 2019
Styrketræning, der er korrekt designet og tilpasset individets niveau og alder, kan medbringe mange fordele. 

Har du hørt myterne om, at styrketræning kan være skadeligt, hvis det udføres i en tidlig alder? I dagens indlæg, vil vi derfor kigge på styrketræning for børn.

Der er meget misinformation, når det kommer til styrketræning for børn. Dog, som vi alle ved, kan styrketræning være skadeligt for enhvers helbred, hvis det bliver udført forkert.

Styrketræning fra en tidlig alder er faktisk opbakket af videnskaben. For eksempel, har et amerikansk studie demonstreret, at styrketræning, når det udføres korrekt, både i henhold til intensitet og volume, og laves under supervision af en professionel, kan være gavnligt for den psykiske og fysiske udvikling hos et barn.

Nylige studier har også vist, at børn omkring 12-års-alderen kan opleve lignende fremgang med styrketræning, sammenlignet med voksne. Virkningen er dog ikke helt den samme, på grund af hormonelle faktorer.

Fordele ved styrketræning for børn

Nu, ved du, at unge har potentiale for at forbedre deres styrke uden at skade deres helbred. Det følgende er nogle få fordele: 

  • Styrketræning reducerer risikoen for skadermens man praktiserer sport eller udfører daglige aktiviteter. De fleste fysiske aktiviteter involverer en indsats fra musklerne. Derfor, kan fysiske aktiviteter udføres mere effektivt af børn, der træner.
  • Ligesom ved voksne, kan træning fremme mineraliseringen af knogler og øge leddenes sundhed hos unge folk.
dreng der træner med vægte
  • Styrketræning øger også sensitiviteten over for insulin, foruden at øge muskelmassen og reducere mængden af kropsfedt. Det kan have en positiv effekt på teenageres selvtillid.

Styrketræning og vækst

En af de mest udbredte myter omkring denne disciplin er, at det hæmmer vækst.

Der er faktisk ingen videnskabelig evidens for, at træning i en ung alder kan have en effekt på den overordnede knoglevækst. Dog, som vi tidligere har nævnt, er der evidens, der beviser det modsatte.

Et studie, udført af University of Hong Kong, har vist, at superviseret styrketræning øger mineraliseringen af knoglerne, uafhængigt af alderen hos den, der praktiserer det.

Forbehold

Selvom det medbringer utallige fordele, er det også vigtigt at have i tankerne, at man bør tage sine forbehold for at forebygge skader. Det følgende er nogle få forbehold, man kan tage, når man styrketræner:

  • Når det kommer til børn, bør man være opmærksom på kroppens brusk, da det stadig er under udvikling. Brusk er en substans, der findes i lange knogler, og det er ansvarligt for vækst. Når det kommer til børn, skal man være særligt forsigtig med vægtløftning, da brusken ikke er helt fast.
  • De skader, der forårsages af styrketræning – uafhængigt af alder – opstår, som regel, på grund af misbrug af udstyr eller usikkerhed i udførelse. Det er vigtigt at være opmærksom på begge disse aspekter.
  • Man bør være særligt opmærksom, når det kommer til teknik. Øvelserne skal være perfekt struktureret og designet specifikt for dem.
ung pige der træner i maskine

Overvejelser ved styrketræning for børn

Som vi tidligere har nævnt, kan denne disciplin være skadelig og farlig, hvis den ikke udføres under supervision af en kvalificeret professionel og uden de korrekte forbehold, teknikker og tilpasninger til hver enkelt individ. Derfor, skal du lægge godt mærke til de følgende overvejelser:

  • Det er vigtigt at have i tankerne, at unge udøveres krop ikke er fuldt udviklet. Derfor, kan overdreven vægt eller dårlig opvarmning have en negativ effekt på knoglernes udvikling.
  • Træningerne bør tilpasses til intensiteten og volumen hos udøverens biologiske alder. Det er bedre at starte med træninger af lav intensitet, så man kan tilrette teknikken.
  • Deres træning bør være baseret på øvelser, der træner flere led på samme tid. Funktionel træning bør prioriteres over alle andre træningsformer. Belastningen kan øges gradvist med 5 eller 10 procent.
  • Al deres træning bør udføres under supervision af en professionel. Den vil professionelle vil stå for at monitorere teknikken og sikkerheden.

Konklusion

Afslutningsvis, er myten, om at styrketræning er skadeligt for væksten, forkert. Den er, i høj grad, opstået på grund af misinformation. Styrketræning, der er korrekt designet og tilpasset individets niveau og alder, kan medbringe mange fordele.

Foruden de fysiske fordele, kan det hjælpe unge folk med at forstå vigtigheden af at ofre sig og forbedre sig. Det vil have en positiv indflydelse på deres mentale helbred og modenhed.

  • Faigenbaum, A. D. (2000). Strength training for children and adolescents. Clinics in Sports Medicine,19(4), 593-619.
  • Matos, N., & Winsley, R. J. (2007). Trainability of young athletes and overtraining.Journal of Sports Science & Medicine, 6(3), 353.
  • YU, C. C., SUNG, R. Y., SO, R. C., Lui, K. C., Lau, W., LAM, P. K., & MC LAU, E. D. I. T. H. (2005). Effects of strength training on body composition and bone mineral content in children who are obese.The Journal of Strength & Conditioning Research, 19(3), 667-672.