Hvorfor er det vigtigt at træne, når man er i isolation?

Det er alles ansvar at forhindre isolation i at have negative effekter på deres helbred. Træning derhjemme er et effektivt værktøj til at komme igennem denne svære udfordring. 
 

Der er mange årsager til, hvorfor en person kan være i isolation. Når man tager den nuværende verdensomspændende situation i betragtning, er udbredelsen af COVID-19-pandemien (coronavirus) det mest signifikante argument for at blive hjemme. Men, man bør ikke stoppe med at træne, når man er i isolation.

Det er lige meget, om isolationen blot er præventiv eller påtvunget af regeringen. Du bør følge det bevidst. Undgå enhver kontakt med folk, der residerer i forskellige hjem. 

Hvad er isolation?

Bredt sagt, betyder isolation, at man bliver væk fra de miljøer, hvor folk, normalt, befinder sig. Det inkluderer andre individer, pligter og alle former for almindelige vaner.

Social isolation kan være ufrivilligt og medføre negative konsekvenser for vores krop på både et psykisk og fysisk niveau. Dog, i henhold til COVID-19, er isolation frivillig under ordrene fra lokale regeringer. 

Uafhængigt af typen af isolation (frivillig eller ufrivillig), kan de negative konsekvenser påvirke os bredt. I de følgende sektioner, vil vi analysere forholdet mellem at være i isolation og fysisk træning.

Hvorfor træne, når man er i isolation?

Forebyggende isolationsforbehold kan påvirke folk på en negativ måde. En af disse måder er ved at forårsage en inaktiv livsstil.

 

Derfor, drejer de primære anbefalinger sig omkring at træne derhjemme. På den måde, bliver det muligt at forebygge de skadelige effekter, der kommer med en inaktiv livsstil.

mand der spiser chips i sofa

Hvad er en inaktiv livsstil?

Også kendt som fysisk inaktiviteter en inaktiv livsstil en af de primære problemer i det 21. århundrede. Ifølge verdens sundhedsorganisation (WHO), dyrker mindst 60 procent af verdens befolkning ikke den mængde af fysisk aktivitet, de burde.

Idéen her er at forhindre karantænen i at få os til at falde ind i uhensigtsmæssige vaner, såsom en inaktiv livsstil. Det er derfor, at træning under isolation er et anbefalet tiltag.

Vigtigheden af at træne, når man er i isolation

Det vigtigste argument for at træne, når man er i isolation, er, som vi allerede har nævnt, at forhindre en inaktiv livsstil. Når vi falder ind i denne praksis, går vi ind i en fase med fysisk dekonditionering, såvel som andre ændringer på et emotionelt niveau.

Fødevareindtag

Foruden fysisk inaktivitet, kan et overdrevent indtag af kalorier også begynde at skabe ravage i vores krop. Af den årsag, bør hjemmetræningsprogrammer være en essentiel vane i løbet af isolationen.

 

Anbefalingen, i dette tilfælde, er at finde træningsprogrammer af mindst 30 minutters varighed og implementere dem i løbet af dagen. Hvis du ikke kender så meget til dette emne, er du muligvis nødt til at konsultere med en fitnessprofessionel online eller over telefonen.

Det er også vigtigt at undgå yderst forarbejdede fødevarer eller produkter med en højere kalorisk værdi, end du har brug for.

Emotionelle forstyrrelser på grund af isolation

Vigtigheden af at træne handler ikke kun om fysisk fremtoning eller vægtøgning. Social isolation påvirke ofte mange folk, hvilket giver dem emotionelle problemer.

Kroppen og sindet skal arbejde sammen for at skabe en tilstrækkelig balance, når det kommer til ens helbred. Det virkelige mål er at håndtere skaderne af isolationen, og det er her vigtigheden af at træne ligger.

Når fysisk inaktivitet begynder at sætte sine spor på sindet, er stress og angst det første, der dukker op. Det skyldes de hormonelle ændringer, der opstår i situationer, hvor vi er underlagt ikke at have nogen social kontakt.

Hormonelle forstyrrelser

Det neuroendokrine system står for at frigive hormoner for at modarbejde de reaktioner i kroppen, der forårsages af situationer med mild stress. Dog, når disse situationer overskrider de almindelige indekser, kan der opstår hormonelle ændringer.

 

Da isolation er en mulig udløser til overskydende stress, på grund af panik eller frygt, er kroppen tilbøjelig til at lide af disse lidelser. En af de primære hormoner, som kroppen producerer uden kontrol, er kortisol. Under normale omstændigheder, er kortisol ansvarlig for at udføre forskellige metaboliske opgaver, der fører til homeostase i kroppen.

mand med hovedpine foran computer

Dog, når vi producerer dette “stress-hormon” i unormale mængder, kan det forårsage symptomer, der har bemærkelsesværdige effekter på vores krop. Det kan indebære hovedpine, udmattelse, forhøjet blodtryk, muskelsmerter, kramper, mangel på appetit, blandt andet.

Konklusion: det er vigtigt at træne, når man er i isolation

Baseret på al informationen ovenfor, kan vi fornemme, at social isolation bredt påvirker adskillige aspekter i kroppen. Det kan kompromittere både det fysiske og emotionelle helbred. Derfor, er træning et fremragende alternativ til at dæmpe disse problemer.

Det er alles ansvar at håndtere og respektere isolationen under COVID-19 (coronavirus). På trods af at være lukket inde derhjemme, bør man ikke stoppe med aktivitet og fysisk træning.

  • Ledermann Dehnhardt, W. (1996). El hombre y sus epidemias a través de la historia. Rev. Chil. Infectol.
  • Andradas Aragonés, E., Merino Merino, B., Campos Esteban, P., Justo Gil, S., Gil Luciano, A., Zuza Santacilia, I., Terol Claramonte, M., & Santaolaya Cesteros, M. (2015). Actividad física para la salud y reducción del sedentarismo. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
  • Pineda, C. A. (2008). Metabolic syndrome: Definition, history, criterion. Colombia Medica.