Motionscykel: Hvilke Muskler Bliver Trænet?

3. december 2018
Det er en af de mest almindelige former for motion. Men det giver os ikke kun fordelene ved kardio, det lader os også træne vores muskler.

Når vi bruger en motionscykel derhjemme eller i fitnesscenteret, så træner vi ikke kun vores kardiovaskulære system. Vi træner også flere muskler. Vi fortæller dig, hvilke muskler det er, og hvilke fordele der er ved en motionscykel, i denne artikel.

Hvilke muskler træner vi på en motionscykel?

Den stationære cykel tilbyder en god kardiotræning, og selvom indsatsniveauet afhænger af os selv (samt vægt og pedalhastighed), så er sandheden, at den har en fantastisk virkning på visse muskler.

Én af de mange fordele ved at cykle (inklusive de stationære), er, at vores ben, balder og lår bliver slanket, og hele vores krop modtager mere ilt.

Hvis du ønsker at øge din styrke eller opbygge muskler ved brug af en cykel, så skal du vide, at det ikke sker fra den ene dag til den anden. Du er derfor nødt til at træne mindst tre gange om ugen.

motionscyklen er også god til holdtræning

De første resultater er først synlige efter den første måned eller halvanden måned. Selvom mange tror, at det kun er musklerne i vores underkrop, der bliver trænet på motionscyklen, så er sandheden, at de øvre muskler også gør en indsats: 

1. Lårmuskler

Disse muskler er placeret foran på lårene, og de gør den største indsats, når du træder på pedalerne. Dette er grunden til, at en motionscykel er det bedste valg, når du vil tone dem.

2. Balder

Vi arbejder også på denne del af kroppen, selv hvis vi sidder i sadlen. Men for at få bedre resultater er det vigtigt at vælge mellem en siddende og stående position (ligesom til spinning). Gluteus maximus og gluteus medius er de muskler, der får mest gavn af brugen af en stationær cykel.

3. Lårben

Indendørs cykling toner også dine lårben, da det er hele benet, der arbejder under denne træning! Det er lige meget, om vi sidder, står eller læner os forover. Denne del af vores krop bliver tonet meget hurtigere end andre dele af kroppen.

træn på motionscykel i fitnesscenteret

Det er måske fordi, vores lårben har mindre fedt end andre dele af vores krop, eller fordi de gør en god indsats, når vi træder i pedalerne. Dine lårben er også spændte under hele træningen, selv hvis du ikke indser det.

4. Ryg

Selvom den ikke arbejder lige så hårdt som underkroppens muskler, så bliver rygsøjlen også styrket. Når du anvender en ‘almindelig’ motionscykel, er det særdeles vigtigt, at du opretholder en god kropsholdning med en ret ryg.

Vi skal være opmærksomme, hvis vi spinner eller cykler indendørs. Op og ned bevægelserne i sadlen kan få os til at bøje vores rygsøjle, hvilket kan forårsage skader.

5. Mavemuskler

Når vi opretholder en ret ryg og korrekt kropsholdning, så kan vi træne mavemusklerne, når vi cykler. Det er ikke længere nødvendigt at ligge på en måtte efter cykelturen for at lave mavebøjninger!

6. Biceps og triceps

Disse muskler, der er placeret i armene, er ansvarlige for at holde fast i styret og opretholde en korrekt kropsholdning. Du vil træne dem endnu mere, hvis du skifter mellem bevægelserne i resten af din krop (op og ned bevægelser i sadlen).

Her er et tip: pres dine hænder ned på motionscyklens styr for at spænde dine biceps og triceps… Det er ikke vægtløftning, men du vil øge træningen i det område.

Intensitet og hastighed er fundamentalt, når vi skal træne vores muskler på en motionscykel. Selvom denne motionsform fungerer som styrke- og udholdenhedstræning, så hjælper det ikke altid med at opbygge muskler.

Du skal undgå at cykle langsomt og ensformigt, hvis du vil forbedre dine resultater. Stop med at kigge på din telefon eller se fjernsyn imens. Du skal kombinere en siddende og stående stilling, når du cykler, samt tilføje mere hastighed, skifte mellem modstand (vægt) og spænde i dine mavemuskler og balder, når du træder i pedalerne.