Powerwalk: Hvordan du får de bedste resultater

6. januar 2019
Powerwalk tilbyder de samme fordele som løb, men det kræver ikke så meget fysisk forberedelse for at starte. 

Powerwalk involverer meget mere end at tage en afslappende slentretur. For at gøre denne træningsform effektiv, er du nødt til at være opmærksom på et specifikt sæt af betingelser. Tempo, holdning og vejrtrækning skal tages i betragtning, når man praktiserer denne sport.

Powerwalk er en træningsform, der er stigende i popularitet, og får nye tilhængere hver dag. Det er tæt relateret til løb, og er en sund aktivitet, der anbefales for erfarne atleter. Powerwalk tilbyder de samme fordele som løb, men det kræver ikke så meget fysisk forberedelse for at starte.

Powerwalk og kroppen

Når du starter på en ny træningsform, er det en god idé at forstå, hvad det kræver, og hvad kroppen vil blive udsat for. Dem, der overvejer at starte med at powerwalke, forestiller sig sikkert, at det er lige så nemt som almindelig gang. Denne forestilling kan dog føre til fejl, der kan bringe helbredet i fare.

Gang som en sport, er ikke det samme som en slentretur i fritiden, en shoppingtur eller pligter rundt omkring i huset. Men, hvad involverer powerwalk så?

to kvinder der går på en sti
  • Varighed: Generelt varer en powerwalk session mindst 45 minutter. Tempoet er konstant, uden stop hen af vejen. Hvis du ikke er vant til fysisk aktivitet, kan du starte med en kortere varighed, og øge den gradvist.
  • Distance: Når du har opnået et vist konditionsniveau, vil distances øges til omkring 5 kilometer. Det gennemsnitlige tempo vil ligge på 8 kilometer i timen.
  • Mave: Kropsholdningen er meget vigtig. Ryggen skal være ret, og skuldrene skal være nede og bagved. Maven og ballerne skal spændes let.
  • Fødder: En af fordelene ved powerwalk er, at der er mindre pres på leddene. Derfor, er det meget vigtigt, at der altid er kontakt med underlaget med én af fødderne. På den måde, vil du undgå den påvirkning, der kan skade leddene.
  • Arme: Bøj armene i en 90 graders vinkel i henhold til hofterne. Når du går, vil de bevæge sig skiftevis frem og tilbage.
  • Vejrtrækning: Din vejrtræknings intensitet bør være på 75 procent af din maksimale hjertefrekvens. Frekvensen er forskellig fra person til person, og afhænger af en række faktorer. Hvis du bruger en pulsmåler, kan du holde styr på denne information.
  • Powerwalk bør praktiseres udendørs.

Ernæring

Udover dine træningssessioner, er du nødt til at tilpasse dig en fornuftig kost:

  • Som ved alt fysisk aktivitet, er det essentielt at være velhydreret. Derfor, er du nødt til at drikke en masse vand før hver session, så kropen ikke bliver dehydreret.
  • Vi anbefaler at tage en flaske med dig, så du kan drikke vand på vejen, særligt hvis varmen og solen er intens. Hvis turen er særlig lang, kan rehydreringssalte i vandet gøre det muligt for dig at genvinde det, som du mister gennem sved.
  • I henhold til solide fødevarer, kræver en gåtur på mindre end en time ikke specifikke kaloriekrav. Derfor, vil en sund og balanceret kost være nok til, at kroppen har en optimal tilstand.
  • Hvis sessionen varer mere end en time, er det tilrådeligt at spise kulhydraterså du har den energi, du har brug for. Det hele afhænger af tempoet, og fysikken hos det enkelte individ. Hvis det er muligt, så konsulter med en ernæringsekspert.
kvinde der går ved vandet

Sundhedsmæssige fordele ved powerwalk

Dette er de sundhedsmæssige fordele ved powerwalk:

  • Det fremmer fedtforbrænding, og derfor, vægttabDet er nemt at forblive i form med denne aktivitet, takket være dets forhold med hjertefrekvensen og vejrtrækningen.
  • Det markerer musklerne, særligt benene og midtersektionen. Dine lægge, baller og mave vil lave det meste af arbejdet. De synkroniserede bevægelser fra armene vil gøre det muligt for dig, også, at arbejde med musklerne i overkroppen.
  • Udendørs powerwalk bidrager med vitamin D, hvilket er sammenkoblet med metabolismen af calcium og fosfor.
  • Denne aktivitet fremmer mentalt velvære, og en sund psykologisk tilstand.

Powerwalk har den store fordel at være tilgængeligt for alle, uanset alder eller fysiske tilstand. Ydermere, kan det tilpasses, så det passer til de behov, det enkelte individ har.