Hydrering og træning

Kroppens første nedkølingssystem er sved. Svedkirtlerne samler kroppens interne væsker for at udskille dem.
 

At forblive hydreret, særligt under træning, er en afgørende del af at forblive sund. Lad os udforske, hvordan hydrering og træning er forbundet, i vores indlæg i dag.

Træning tilbyder rigeligt med helbredsmæssige fordele. Når kroppen bliver vant til regelmæssige aktiviteter, kræver det, som regel, livsstilsændringer. Ændringerne inkluderer, som regel, sundere spisevaner og bedre søvn, så man hjælper kroppen med at komme sig efter træning. Foruden en sund kost og hvile, er der en anden afgørende faktor, man skal have i tankerne, når det kommer til træning: nemlig hydrering. Derfor, vil vi kigge nærmere på forholdet mellem hydrering og træning.

Den menneskelige krop, hydrering og træning

Den menneskelige krop består af 70% vandDet meste af vandet er lokaliseret i celler, og de udgør den intracellulære væske. Ydermere, er der også ekstracellulær væske, der dækker cellerne. Den ekstracellulære væske repræsenterer en stor mængde af vores vandindhold.

Den ekstracellulære væske omgiver væv, bader cellerne og skaber kontakt med kroppens blodomløb. Derved, når kroppen har for meget væske i kredsløbssystemet, skubber den det overskydende vand ud i den ekstracellulære væske, hvilket hober sig op omkring vævene. Denne proces fører til ødemer.

 

Men, det modsatte tilfælde forekommer også. Når kroppen mangler tilstrækkelige mængder af væske i dets blodomløb, suger den det ekstracellulære væske ind i kredsløbet. Det kan ske hos folk, der lider af visse tilstande eller i mere almindelige situationer, såsom deltagelse i træning. 

Træning og hydrering

Under en træning, kræver kroppen flere næringsstoffer og metabolisk bearbejdning. Som resultat heraf, begynder hjertet at pumpe hurtigere og vejrtrækningen bliver hurtigere.

folk til holdtræning

Men, det øgede blodomløb kræver et nedkølingssystem til at modarbejde stigningen i kropstemperaturen.

Kroppens første nedkølingssystem er sved. Svedkirtlerne samler kroppens interne væsker for at udskille dem. Ved at gøre dette, bruger de vandets afkølende kvaliteter til at sænke temperaturen på huden og holde den inden for et sundt interval under en træning.

Som et resultat af at bruge vand til at køle af, mister kroppen dens interne væsker. Det er essentielt at erstatte det så hurtigt som muligt. Vi ønsker også at fremhæve, at sved ikke kun indeholder vand, men også mineralsalte. Derfor, betyder det, at man mister vand og essentielle mineralsalte, såsom natrium, calcium og kalium, når man sveder.

Hvordan man opretholder en god væskebalance under træning

 

Det er afgørende, at man forbliver hydreret under træning. Kører man igennem en intens træning i en lang tidsperiode, kan det føre på de typiske symptomer på mangel på passende hydrering og mineralsalte. Disse symptomer inkluderer kramper, svimmelhed og endda tab af bevidsthed i korte perioder af gangen. Forbliv hydreret ved at følge vores retningslinjer:

  • Drik mindst to glas vand et par minutter før, du begynder din træning. Du bør også drikke vand efter, du er færdig med din træning, så du hjælper din krop med at komme i balance igen.
  • Det er også vigtigt, at du forbliver hydreret under din træning, særligt hvis den er intens. Tag små slurke hvert femte eller tiende minut, det er nok.
kvinde der drikker vand

 

Hvis du drikker nok væske, men stadig oplever symptomer, såsom kramper eller svimmelhed, skal du ikke ignorere dem og stoppe din træning. Det kan føre til mere alvorlige og skadelige symptomer, hvis du fortsætter din træning.

  1. Hodge BD, Brodell RT. Anatomy, Skin, Sweat Glands [Internet]. StatPearls. 2018 [cited 2019 Dec 1]. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29489179
  2. Maughan RJ, Shirreffs SM. Dehydration and rehydration in competitive sport. Vol. 20, Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports. Blackwell Munksgaard; 2010. p. 40–7.
  3. Nuccio RP, Barnes KA, Carter JM, Baker LB. Fluid Balance in Team Sport Athletes and the Effect of Hypohydration on Cognitive, Technical, and Physical Performance. Vol. 47, Sports Medicine. Springer International Publishing; 2017. p. 1951–82.