Gravide kvinder og sport: 4 gode valg

Hav i tankerne, at du altid skal spørge din læge til råds, før du engagerer dig i enhver form for træning.
 

Sport og graviditet er en perfekt kombination. Dog, er det ikke alle sportsgrene, der anbefales i disse specielle måneder af en kvindes liv. Ved du, hvilke sportsgrene, der bedst for gravide kvinder? Find ud af det, og giv det et forsøg!

Kan gravide kvinder træne? Mange kvinder tror, at de, under graviditeten, skal forholde sig stille og så meget i ro, som muligt. Det er derfor, de undgår at lave pludselige bevægelser, og de tenderer til at være mindre aktive end før. Dog, er der ikke nogen reel grund til, at gravide kvinde ikke burde træne. For at afklare enhver tvivl, du end måtte have, vil vi, i denne artikel, forklare, hvilke sportsgrene, der er de bedste at praktisere, hvis du er gravid.

Hvis graviditeten forløber på almindelig vis, så er det en kæmpe fejl at droppe fysisk aktivitet, da man, ved at gøre dette, kan opleve en markant vægtøgning. Selvfølgelig, betyder det ikke, at gravide kvinder kan praktisere enhver form for sport, da nogle sportsgrene kan være virkelig risikable.

Hvis du er gravid, skal du spørge din læge til råds, før du begynder at træne. Dernæst, skal du blot vælge den sport, du bedst kan lide, når du vil begynde at træne.

 

Husk på, at træning er den bedste måde til at opretholde din vægt og holde dit energiniveau oppe. At være gravid behøver ikke betyde, at du skal være sengeliggende i ni måneder. Gør dig klar til at komme i form med disse sportsgrene!

Gravide kvinder bør følge lægelig vejledning

Vi kan ikke understrege dette nok: hvis du er gravid, skal du altid spørge din læge, før du begynder at praktisere enhver form for sportNogle kvinder lider af helbredsproblemer, der kan blive farlige, hvis de beslutter sig for at lave visse former for træning.

I denne artikel, vil vi tale om sportsgrene, der kan praktiseres sikkert af gravide kvinder, der ikke lider af medicinske tilstande. For disse kvinde, kan træning være yderst gavnligt.

Hvis du tror, du lider af en hjertetilstand eller en anden form for medicinsk tilstand, skal du ikke tøve med at tage fat i din læge. Han eller hun vil vide, hvad der er bedst for dig. Husk på, at din babys helbred afhænger af dig.

gravid kvinde udenfor

Fire alternative sportsgrene kompatible med gravide kvinder

1. Vandring

Af alle de sportsgrene, der er gavnlige for gravide kvinder, så er vandring definitivt højt på listen. Vandring er ideelt, da det gør det muligt for dig at træne i dit eget tempo, mens du nyder omgivelserne udenfor. Dog, er det meget vigtigt at have i tankerne, at de ruter, du vælger, bør have en kort eller mellem distance.

 

Ydermere, skal du sikre dig, at ruten undgår alle former for farer, der kan forårsage fald eller skrid. For at gøre dette, skal du lede efter ruter, der løber langs stier eller sikre veje.

Efter vandring, vil du opdage, hvor meget bedre du har det. Dine knæ og hofter vil føles frie, og du vil føle dig meget mere afslappet.

2. Svømning for gravide kvinder

Hvis du regelmæssigt går i svømmehallen, har du formentlig stødt på gravide kvinder mere end én gang. Det er ikke overraskende, da svømning anses for at være en fantastisk sport at praktisere, hvis man er gravid.

Selvom svømning er godt for alle, og kan praktiseres af næsten enhver, er det særligt tilrådeligt for gravide kvinder under den sidste halvdel af graviditeten. Læger anbefaler det, fordi kvinder føler sig tungere under denne fase. I vandet, føler man sig lettere, og gravide kvinder har derfor lettere ved at bevæge sig rundt og træne.

gravid kvinde i svømmehal

Når du svømmer, kan dine ben og ankler hvile, hvilket er meget tiltrængt, når din baby begynder at vokse i maven. Efter din træning, vil du føle dig meget afslappet og let, hvilket gravide kvinder desperat ønsker.

 

3. Yoga, et godt valg for gravide kvinder

Prænatal yoga er en variant af konventionel yoga, som er specielt designet til gravide kvinder. Det består af forskellige rutiner, der undgår bevægelser, der kan være farlige for dig, mens det fremmer dem, der gavner helbredet. Mange kvinder påstår, at det, at praktisere prænatal yoga, forbedrer deres fleksibilitet og reducerer smerter i ryggen og kvalme.

Ydermere, betyder det, at praktisere prænatal yoga, at du vil omgive dig selv med en gruppe af folk, og du vil være i stand til at interagere med andre, gravide kvinder. Det er en god mulighed for at få nye bekendskaber og skabe relationer med andre folk, der, med sikkerhed, forstår, hvad du går igennem.

gravide kvinder der dyrker yoga

Sandheden er, at prænatal yoga er den perfekte blanding af godt selskab og gode, gavnlige effekter for både baby og mor. Det er sandsynligt, at der er et fitness center i nærheden af dit hjem, der tilbyder yoga. Giv det et forsøg!

4. Stationær cykel

Som en generel regel, er de eneste sportsgrene, der bør undgås under graviditet, dem, der belaster bækkenområdet. At løbe en tur eller hoppe er to eksempler på øvelser, du er nødt til at undgå. I stedet, gør en stationær cykel det muligt for dig at træne dine ben, mens du holder dit bækken i ro.

 

Stationære cykler er en meget mere sikker løsning end traditionelle cykler for gravide kvinder. Den primære fordel ved en stationær cykel er, at den eliminerer risikoen for fald, mens man laver den samme mængde af træning. Uheldigvis, betyder dette også, at du ikke kan cykle udendørs. Men, det er okay. Du kan altid gå en tur senere.

gravid der cykler

Kort sagt, er dette fire gode alternativer, der sikkert kan praktiseres af gravide kvinder. Hav i tankerne, at du altid skal spørge din læge til råds, før du engagerer dig i enhver form for træning. Husk på, at din babys helbred afhænger af dig.

  • Mata, F., Chulvi, L., Roig, J., Heredia, J. R., Isidro, F., Sillero, J. D. B., & Castillo, M. G. del. (2010). Prescripción del ejercicio físico durante el embarazo. Revista Andaluza Medicina Del Deporte. https://doi.org/10.1016/S1888-7546(14)70058-9