Vigtige aspekter af kosten i kvindefodbold

Kosten i kvindefodbold kan ikke forblive statisk. Det betyder, at den skal variere og ikke kun passe til behovene og kravene hos hver spiller, men også til øjeblikke og betingelserne af træningen. 
 

I løbet af de seneste år, er kvindefodbold blevet boostet ved oprettelsen af forskellige, professionelle ligaer. Det estimeres i dag, at mere end 30 millioner piger og kvinder, verden over, praktiserer denne disciplin professionelt eller som amatører. Derfor, vil vi kigge nærmere på nogle vigtige aspekter ved kosten i kvindefodbold.

Kvindefodbold er en sport, der er meget fysisk krævende. Det er derfor, kosten er så vigtig og essentiel. Den energiforsyning, man har brug for, til at dække energiforbruget ved at praktisere fodbold, afhænger af det. Hav vores tips i tankerne til at forbedre din performance!

Kosten i kvindefodbold

Uden tvivl, er dette en meget komplet sport. Derfor, er praksis af denne en fremragende måde til at forblive sund. Dog, er det ikke nok at praktisere denne eller enhver anden form for fysisk aktivitet. Ernæring er også et vigtigt element for dit helbred og din performance.

Kosten er en afgørende faktor for at øge eller reducere en atlets performance. Af den årsag, og særligt i fodbold, er der flere og flere klubber, der prioriterer at hyre ernæringspecialister.

Når det kommer til kvindefodbold, er sportens egne specifikationer ikke den eneste ting, man skal have i tankerne. Man skal også tage de hormonelle elementer og karakteristika ved kvinder i betragtning.

kvinde der tilbereder mad

Enhver form for fysisk aktivitet skal danne par med de rigtige fødevarer til at optimere atletens performance. En tiltrækkelig kost vil gøre det muligt for spillerne at have mere hastighed, koncentration og mæthed.

For at opnå disse fordele, anbefaler eksperter at indtage animalsk protein og naturlige snacks. Hvis en person er skadet eller stopper med at træne, af enhver årsag, bør vedkommende reducere sine portioner og drikke mere væske. Særligt vand og naturlige, sukkerfrie juice.

Kosten i kvindefodbold skal være varierende

Kosten i kvindefodbold kan ikke forblive statisk. Det betyder, at den skal variere og ikke kun passe til behovene og kravene hos hver spiller, men også til øjeblikke og betingelserne af træningen.

I henhold til dette, bør ernæringsspecialisten udvikle en kost til hver af de forskellige faser: konkurrencer, før-sæson, rejser og heling.

Ligeledes, kan eksperten specificere kosten til før og efter træning samt kampe. Det er nødvendigt at kontrollere spillernes kropsvægt og ikke blot fastsætte fødevarerne, men også de mest passende portioner, afhængigt af faktorer, såsom helbred, sæson og andre ting.

person der står på badevægt

Forskelle mellem spillerne i kvindefodbold og herrefodbold

 

Som du kan se, skal kosten i kvindefodbold tage højde for aspekter udover disciplinen i sig selv. I henhold til dette, er der signifikante forskelle mellem kvindelige og mandlige fodboldspillere, der går ud over det åbenlyse.

Hernæst, vil vi opliste nogle af de mest bemærkelsesværdige forskelle, som ernæringseksperter skal tage i betragtning, når de udvikler en kost til kvindelige atleter:

  • Brugen af fedt skal være større for at opnå energi. Som resultat heraf, sparer de på muskelglykogen.
  • Kvinder har sværere ved at opbygge muskelmasse. De rigtige fødevarer kan være fremragende allierede i henhold til dette.
  • Kvinders hjerte er, som regel, mindre end mænds. Derfor, er der ikke blot forskelle i performance, men også i tilpasningen til fysisk aktivitet.
  • Procentdelen af kropsvægt er, som regel, højere hos kvinder end mænd. Faktisk, ligger den procentvise forskel ofte mellem otte og ti procent.
  • Kvinder har mindre blod end mænd. Det betyder, at de har en højere hjertefrekvens og meget mindre evne til at bære ilt.
  • Kvinder, der praktiserer enhver form for sport på en regelmæssig basis, er mere tilbøjelige til at lide af jernmangel, på grund af menstruation.
 

Valg af de rigtige fødevarer

Ernæring er, uden tvivl, en vigtig faktor. Ikke blot i kvindefodbold, men for enhver form for sport og helbredet generelt.

At vælge de rigtige fødevarer, kombinationer, portioner osv. er afgørende for at bidrage dig med alt den energi, det kræver, når du laver krævende, fysisk arbejde.

Ikke forgæves, er præstationen hos atleter i enhver disciplin tæt relateret til en balanceret kost, der går udover træning og konkurrencer.