4 gode kosttilskud til kvinder før træning

I denne artikel ser vi nærmere på fire primære kosttilskud til kvindelige sportsudøvere, som der er godt at tage før træning.
 

Et kosttilskud før træning er et produkt, der indtages, kort før man skal til at træne. Dette tilskud hjælper med at optimere den fysiske ydeevne samt forbedre energien, styrken og udholdenheden. Der er mange tilgængelige kosttilskud til kvinder, som de kan benytte sig af, før de går i gang med at træne.

Det er først og fremmest vigtigt at opretholde en afbalanceret og sund kost, og at man holder sig informeret om de kosttilskud og supplementer, man vælger at bruge. Det frarådes, at man udskifter måltider med supplementer.

Proteinpulver og dets fordele

Proteinpulver tilbyder de følgende fordele:

  • Et dagligt indtag af proteinpulver vil give mange fordele. Det hjælper for eksempel med muskelregenerering efter en intens træningsrutine.
  • Protein stimulerer immunsystemet og giver det mulighed for at generere nyt væv. Det er en god idé for personer med alvorlige helbredsproblemer at indarbejde proteinpulver i deres kost.
  • En proteinrig kost gør det nemmere at gendanne muskeltone, hvilket resulterer i fastere og sundere hud.
  • Protein har en regenerativ effekt på hår og negle. Et lavt proteinindtag kan ofte være forbundet med svage negle og tyndt hår.
Tilbehør til træning

Proteinpulver kommer fra flere forskellige kilder. Det indeholder som regel ni vigtige aminosyrer. De mest populære pulverproteiner laves fra soja, æggehvider, kasein eller valleprotein. 

Valleprotein er meget velkendt, og det fås både som koncentrat og isolat. Det er fri for kunstige sødemidler, og det er ideelt til kvinder, der er laktoseintolerante. Det er også ideelt for kvinder, der vælger at opretholde en kost, der har en lav mængde kulhydrater og fedtstoffer.

Proteinpulver er særligt effektivt, når man skal reducere mavefedtet.

Kosttilskud til kvinder: BCAA (forgrenede aminosyrer)

Ved du, hvad BCAA er? Hvis ikke, så får du svaret her:

  • Forgrenede aminosyrer (BCAA) består af valin, isoleucin og leucin. De stimulerer syntesen af muskelprotein, samtidig med at de fremmer metaboliske processer, hvilket giver kroppen mulighed for at producere nye muskler.
  • Kvinder, der tager kosttilskud i form af aminosyrer før træning, er i stand til at præstere bedre under intens motion. Det reducerer mængden af serotonin, der produceres i kroppen, og som forårsager træthed og muskelsmerter.
  • Kroppen nedbryder muskelfibre under træning for at bruge aminosyrer som brændstof. Forgrenede aminosyrer forhindrer denne nedbrydning i at opstå, og det er fremragende for styrketræning.
Vitaminpiller er et gavnligt kosttilskud til kvinder

Multivitaminer

I de fleste tilfælde er en sund, afbalanceret kost, der inkluderer grøntsager, frugt, magert kød og bønner nok til at opnå de nødvendige næringsstoffer, mineraler og vitaminer, som kroppen har brug for.

Multivitaminer er nødvendige, når det kommer til intens træning. Husk på, at vitaminmangel kan svække immunforsvaret. I nogle tilfælde vil et specifikt dagligt kosttilskudsprogram være nødvendigt for at genopfylde kroppen og for at forberede den på maksimal ydeevne.

Vitaminer er uundværlige for sportsudøvere, der træner ofte. De er den bedste form for kosttilskud, der findes.

Kreatin er et glimrende kosttilskud til kvinder

Kreatin er en naturlig kemisk forbindelse, der produceres af kroppen, og den spiller en regulerende rolle, når det kommer til hjerte- og hjernefunktionerne. Kreatin produceres i leveren, og den giver os den nødvendige energi til at udføre aktiviteter i dagligdagen.

Kosttilskud til kvinder i form af kreatin hjælper med at forbrænde fedt og forhindre tab af muskelmasse. Kreatin hjælper med at forbrænde fedtceller, der lagres i kroppen, ved at øge kroppens stofskifte.

Dette effektive og aktive element findes naturligt i kød, og det er yderst vigtigt for at opbygge muskler. Det anbefales, at man tager dette kosttilskud, med mindre man mener, man får nok kød.

 

Husk dog på, at kreatin kan forårsage væskeretention hos kvinder. Dette er en midlertidig effekt, og den opstår som regel, når man stopper med at tage kreatin, eller hvis man reducerer dosen.

Når man beslutter sig for at tage kosttilskud, er det vigtigt, at man sørger for, at de kosttilskud, man indtager, er sunde og sikre. Det er vigtigt, at man holder sig informeret om deres egenskaber. Man skal ligeledes finde kosttilskud, der passer til ens specifikke behov samt undgå produkter, der indeholder steroider.

Wolfe, R. R. (2017). Branched Chain Amino Acids and Muscle Protein Synthesis in Humans: Myth or Reality? Journal of the International Society of Sports Nutrition. https://doi.org/10.1186/s12970-017-0184-9