Romaskinen: Den næsten ukendte cardio-maskine

· 30. november 2018
Romaskinen er blevet ekstremt populær. Udover dens store fordele, er den nem at opbevare i et hjørne af hjemmet.

Du har sikkert bemærket dette underlige apparat i fitnesscentret, med dens langstrakte form og dens karakteristiske lyd. Dette er en romaskine, et alsidigt alternativ til at hjælpe dig med at træne din styrke, modstand og cardio på en funktionel og innovativ måde. Lær mere her om romaskinen: den næsten ukendte cardio-maskine.

Grundlæggende består romaskinen af et sæde og et håndtag der er fastgjort til en kæde med gear, der gør det mulig for dig at simulere de samme bevægelser, som du ville bruge hvis du roede i vandet. For at få den til at fungere skal vi bruge styrke til at skubbe og trække.

Hvordan virker romaskinen?

For at benytte den skal du først og fremmest sørge for at du har det rette tøj på. Det vil sige tøj der gør at du kan bevæge dig mere frit, som ikke sætter sig fast i sædet, og som desuden ikke vil få dig til at glide.

Kvinde ror på romaskine.

Derefter sætter du dig, og placerer dine fødder på pedalerne. Når du gør dette, skal du justere pedaler til størrelsen af dine fødder; båndet skal være på midten af din fod. Til sidst bør du prøve at strække og bøje benene for at for at kontrollere om du sidder godt i sædet. Herefter kan du begynde at padle.

Angående bevægelserne bør du starte med dine ben bøjede og dine arme strakte. Derefter laver du den modsatte bevægelse: når dine ben er helt strakte, trækker du bagud og bøjer dine arme. For at vende tilbage til begyndelsen strækker du først armene og herefter bøjer du benene.

Hvilke muskler træner vi?

Romaskinen: den næsten ukendte cardio-maskine, er en meget funktionel maskine. Du kan træne mange muskelgrupper med den, som du også har brug for i dine daglige gøremål og aktiviteter. Musklerne du arbejder med i romaskinen er følgende:

Lårmusklen

Bevægelsen hvor du bøjer og strækker dine ben vil træne flere muskelgrupper i lemmerne, inklusiv dine lårmuskler. Denne form for træning kræver ikke kun at du benytter din overkrop til at ro med, men den gør også at det er nødvendigt at skubbe med benene. Udover at træne lårmusklerne, styrker dette også dine ballemuskler og hasemuskler.

Rygmuskler

Dine rygmuskler er naturligvis en af de muskelgrupper du bruger i denne øvelse. Når du trækker bagud på pedalen bruger du dine muskler på midten af ryggen sammen med andre muskler, som vi vil beskrive nedenfor.

Trapez- og rhomboidmuskel

Arbejdet disse muskler udfører når du benytter romaskinen, vil give dig mange fordele. Først og fremmest forbedrer de din kropsholdning i dine skuldre og ryg. Desuden gør de din ryg bredere og hjælper dig med at undgå smerter.

Mavemuskler

Dine mavemuskler og din spinale erektorere har også godt af din brug af romaskinen. Du træner denne muskelgruppe når du forlænger ryggen bagud.

Muskler i overkroppen

I denne sidste muskelgruppe inkluderer vi: brystmuskler, deltamusklen, biceps og triceps. Alle disse muskler arbejder hårdt på grund af de armbevægelser du laver på romaskinen.

Brug af romaskine i fitnesscentret.

Fordele ved romaskinen: den næsten ukendte cardio-maskine

Det bedste ved denne maskine er at den er rigtig nem at benytte, og at alle kan træne med den. Der er er også mange andre fordele du får ved at træne med den.

Den første handler om hvor mange kalorier du forbrænder. Denne form for træning forbrænder typisk mange kalorier, især fordi den kræver konstant arbejde fra en stor mængde muskelgrupper i både under- og overkroppen. Det er en glimrende modstands- og cardio-træning.

Manglen på fysisk påvirkning, og det faktum at det ikke er nødvendigt at løfte tunge vægte, betyder at skader er sjældne når du bruger denne maskine. Det er også en fantastisk træningsform når du skal udføre genopbyggende træning efter at have dyrket sport.

Til sidst er det også værd at nævne at det er sjovt. Da det er en næsten ukendt træningsform, er mange folk ivrige efter at prøve den og vil forbedre deres præstation ved at benytte den.

Hyppige fejl

Romaskinen: den næsten ukendte cardio-maskine, er en ekstrem sikker maskine. Risikoen for at få skader ved at bruge den er meget lav. Dog er der nogle hyppige fejl du skal undgå når du bruger den.

  • At trække med armene før du strækker dine ben. Dette vil gøre at al kraften havner i dine arme, selvom du burde bruge flere kræfter i dine ben.
  • At bøje dine knæ ud til siderne når du bøjer dine ben.
  • At du forlænger ryggen for meget og trækker håndtaget op for tæt på din hæge.
  • At du strækker dine ben og beholder dine arme fremme. Dette kan føre til skader i din ryg, som vil blive bøjet når du trækker håndtaget ind mod kroppen. Dine arm- og benbevægelser skal koordineres.

Som afslutning kan vi konkludere at romaskinen er en mulighed alle atleter bør prøve at benytte sig af. Der er kæmpe store fordele ved at bruge den, og der er næsten ingen fare for skader, og derudover er den også meget udfordrende. Prøv og se om du også kan få gavn af romaskinen: den næsten ukendte cardio-maskine.