Fordelene ved funktionel træning: Alt, du skal vide

Funktionel træning giver dig mulighed for at træne hver muskel takket være din egen kropsvægt. I denne artikel fortæller vi dig alt, du skal vide.
 

Har du hørt eller læst om funktionel træning før? Det er en af de mere moderne træningsrutiner, som er yderst populær lige for tiden. Men hvad er det egentlig? Er det noget, som alle kan dyrke? Og hvad er fordelene ved funktionel træning? Vi besvarer alle dine spørgsmål i denne artikel.

Hvad er funktionel træning?

Der er flere og flere – især mange kendte og berømte – som udøver funktionel træning. Det har været med til, at disciplinen er steget i popularitet.

Funktionel træning omhandler øvelser, der udføres på en måde, hvor de tager højde for kroppens naturlige funktion. Det vil sige, at musklerne under øvelserne vil arbejde ved at efterligne hvedagsbevægelser.

Kvinde står ved lang trappe

Det træner hele kroppen

Fordelen ved denne træningsmetode er, at den giver dig mulighed for at lave øvelser på en mere passende måde, hvor der er mindre risiko for skader og kramper.

Funktionel træning har til formål at forbedre kropsholdning, styrke og udholdenhed. Denne disciplin er perfekt for alle, og den følger ikke de samme regler som andre discipliner, der involverer brugen af fitnessudstyr.

Det er korrekt! I modsætning til træningsmaskiner fungerer funktionel træning ikke ved at isolere muskelgrupper. Derfor vil du ikke have en “bendag”, en “rygdag” eller en “armdag”. Hver træningssession vil træne hele din krop!

 

Derudover vil du heller aldrig kede dig, da hver session vil være anderledes. Du er ikke længere nødt til at udføre de berømte sæt eller gentagelser for at tone, styrke eller tabe dig.

Fordelene ved funktionel træning er mange

Hvad er fordelene ved funktionel træning?

Mange tror, at funktionel træning er en ny tendens, men træningsmetoden blev faktisk opfundet i 1980’erne, og den er baseret på russisk træning fra 1920’erne.

Michael Boyle er skaberen af denne disciplin, der anvender kroppens naturlige og dynamiske bevægelser for at styrke og træne kroppens muskler. Funktionel træning, som engang blev brugt til at forhindre rygsmerter, blev ultimativt den bedste rutine til at tabe sig, lave kardio og tone musklerne.

Hver session udføres ved høj intensitet, men over en kortere periode. Den gennemsnitlige rutine varer omtrent 30 minutter, og den har de samme eller bedre resultater, når den sammenlignes med traditionelle kardio- eller aerobicøvelser.

Sessionerne involverer mange bevægelser med et par enkelte stykker tilbehør, som inkluderer et reb, for at forbedre stabilitet og mavestyrke.

Fordelene ved funktionel træning inkluderer:

  • Forbedret led- og muskelmobilitet.
  • Træner primære og sekundære muskler.
  • Forbedrer motoriske færdigheder såsom balance, koordination og smidighed.
  • Forbedrer kropsholdningen og reducerer kramper samt smerter.
  • Det er sjovt, eliminerer stress og fremmer social integration.
  • Det styrker kernen, maven og lændeområdet.
  • Det reducerer mængden af tid, vi bruger i fitnesscenteret, da rutinerne er kortere.
 

Blandt fordelene ved funktionel træning er blandt andet, at det er en metode, der kan udføres af stort set alle. Øvelserne varierer fra simple til mere komplicerede øvelser. Du kan eventuelt konsultere en personlig træner for at finde den bedste måde at komme i gang på.