Kan træning forbedre din immunrespons?

Nu, da så mange folk i så mange lande bliver bedt om at gå i karantæne, er der mange, der stiller spørgsmålet, om træning kan forbedre deres immunrespons. I denne artikel, vil vi tale om de øvelser, der gavner immunsystemet. 
 

Coronavirus-pandemien har forstyrret det daglige liv, og det har, formentlig, givet anledning til, at du har stillet mange spørgsmål. Et af disse er, hvorvidt træning hjælper med at forbedre din immunrespons. Nu, da vi alle er indespærret i vores hjem, på grund af risikoen for at blive inficeret, er spørgsmålet mere relevant end nogensinde. 

COVID-19 er en gren af coronavirus, der begyndte sin rejse og førte til en epidemi i den kinesiske by, Wuhan. Den spredte sig hurtigt til hele verden. Mange lande har forpligtet sine borgere til at være i hjemmekarantæne, og andre har implementeret strikse kontroller i henhold til bevægelsesfriheden.

Anbefalingen verden over er, lige nu, er at blive hjemme. Autoriteter ønsker at reducere cirkulationen af folk, så man kan reducere cirkulationen af virussen i sig selv. Ved at gøre dette, håber de at vinde tid uden for mange positive tilfælde, der får sundhedssystemet og deres kapacitet til at behandle patienter til at kollapse.

På grund af denne sjældne og forfærdelige situation, er internettet nu fyldt med forslag til, hvad folk kan gøre for at forbedre deres immunrespons. En af de mest anbefalede ting at gøre er at træne derhjemme

 

Så, lad os tage et kig på nogle af årsagerne bag denne anbefaling og finde ud af, hvor effektivt det virkelig er. Kan træning forbedre din immunrespons? Lad os tage et kig på teorien først.

Teori: Træning er en måde, hvorpå du kan forbedre din immunrespons

Effekten af træning på immunsystemet er ikke helt klar. De fleste folk tænker, at det er beskyttende i natur, men det er ikke altid en åbenlys korrelation.

Mange fordele ved træning opstår, når folk praktiserer det regelmæssigt og ved moderat intensitet, men ikke altid. Og, mens der er tilfælde, hvor træning forbedrer folks immunrespons, er det essentielt at vide, hvordan man gør dette præcist.

kvinde der laver maveøvelser

En teori er, at træning hjælper med cirkulationen af hvide blodceller. Når du bevæger din krop mere, kan de lettere bevæge sig til de nødvendige steder og forsvare kroppen mod patogener.

En anden teori udpeger ændringerne i kroppens temperatur. Træninger forårsager en øjeblikkelig stigning i kroppens temperatur, på grund af frigivelsen af overskydende energi. Det efterligner samme reaktion på feber, når du er inficeret med noget.

Slutteligt, foreslår den tredje teori, at fordelene egentlig er reduktionen af stressTræning reducerer frigivelsen af hormoner, der er sammenkoblet med stress, og dette er gavnligt for immunsystemet. Som du vil læse senere, kan denne teori forklare, hvorfor intens træning faktisk er modarbejdende for din immunrespons. 

 

Hvad er din immunrespons ved forskellige typer af træning?

Der er to måder at træne på: moderat eller intenst. Moderat træning er det, der udføres i 30-40 minutter, måske hver anden dag. Intens træning er længerevarende, med få hvileperioder.

Moderat træning er der, du vil finde de bedste muligheder for at forbedre din immunrespons. Kroppen producerer stimuli, der reproducerer og forårsager en immunrespons som kompensation for den energi, der er blevet brugt. Hvis du holder ved, vil immunsystemet blive stærkere og stærkere.

Med øvelser af høj intensitet, vil der ske det modsatte. Denne træningsform er stressende, selvom du nyder det. Stress, i dette tilfælde, kommer fra den indsats, kroppen skal yde under træningen.

Det afsluttende resultat er et undertrykt immunsystem. Noget du, med sikkerhed, ikke ønsker. Teorien bag dette er, at de hvide blodceller migrerer til muskelvævet for at reparere udmattelse i stedet for at tage sig af infektioner.

ældre par med træningsmåtter under armen

Hvilken type af træning kan du lave for at forbedre din immunrespons?

Som verden er lige nu, i midten af en pandemi, der forpligter os alle til at blive hjemme, er det klart, at moderat træning er den rigtige vej at gå. Det vil ikke skabe en øjeblikkelig forbedring af din immunitet over for COVID-19, men det er en god måde at komme igennem karantænen på. 

 

Sammen med træning, er du nødt til at kontrollere dine spisevaner, så du også kan hjælpe dit immunsystem. En balanceret kost er meget vigtig, selvom du er indespærret. Det samme gælder i henhold til at få nok hvile. Det er noget, der nogenlunde skal følge samme skema som før.

Konklusion

Du vil, med sikkerhed, ikke få øjeblikkelig superkraft-immunitet over for coronavirus, men fysisk aktivitet hjælper dig med at fokusere og holde dig i gang. Det kan måske endda hjælpe dig med at opretholde en træningsrutine, når det hele er overstået!