Øvelser, du kan lave, når du er gravid

29 november, 2019
Det siges, at svømning er en af de bedste øvelser, under graviditet, fordi man arbejder med alle musklerne (både benene og armene), og det har mange fordele for det kardiovaskulære helbred.
 

I løbet af graviditeten, er der en almindelig opfattelse omkring, at man bør være forsigtig og bevæge sig så lidt som muligt. Dog, er dette en fejl. Sport er godt i ethvert stadie af vores liv. Med korrekt, lægelig vejledning, kan du træne, når du er gravid.

Graviditet er ikke synonym med ikke at dyrke sport eller begynde på et træningsprogram i henhold til ens muligheder. Det er derfor, vi vil fortælle dig, hvilke øvelser, du kan lave, når du er gravid, i denne artikel.

Hvorfor træne, når du er gravid?

I løbet af graviditeten, er det tilrådeligt at kvinder udfører en form for sport. Dette gælder også, selv hvis det er noget helt basalt, såsom at gå en tur om eftermiddagen. Der er mange fordele ved at træne, når man er gravid. Man kan opleve bedre søvn, øget energiniveau, lindring af smerter i ryggen, reduceret risiko for komplikationer ved fødslen og desuden forbereder det kroppen på at føde.

gravid kvinde med smerter i lænden

Selvfølgelig, bør du altid konsultere med din læge, så du ved, hvilke øvelser, der er anbefalet eller godkendt. Afhængigt af, hvilket trimester, du befinder dig i, kan anbefalingerne variere. Her er nogle generelle regler for at træne, når man er gravid:

 
  • Undgå at hoppe og dreje.
  • Lad være med at vælge intense aktiviteter.
  • Du skal ikke dyrke kontaktsport, og du skal undgå kollisioner med maven.
  • Vælg et udendørs eller velventileret område at træne i.
  • Du skal ikke lave crunches eller squats.
  • Husk på, at du skal drikke rigeligt med vand.
  • Planlæg dine måltider godt, så du indtager den nødvendige mængde af kalorier.
  • Du skal ikke træne til udmattelse.
  • Vær meget opmærksom på de signaler, din krop sender dig efter træning.

Hvilke øvelser kan du lave, når du er gravid?

Som du har læst, kan det være gavnligt, for både dig og din baby, hvis du træner i løbet af din graviditet. Åbenlyst, er du nødt til at vælge aktiviteter, der passer til din tilstand.

Det anbefales, at man dyrker sport mellem 20 og 30 minutter om dagen, altid på en mild eller moderat måde. Du skal undgå at træne på tidspunkter af dagen, hvor det er ekstremt varmt eller koldt. Før du begynder, skal du konsultere med din læge og blive medlem af et center, der er specialiseret i træning for gravide kvinder. Nogle muligheder er:

1. Gang

Det er en af de mest anbefalede aktiviteter for gravide kvinder, fordi det ikke har en negativ indflydelse på kroppen. Det forholder sig faktisk helt modsat. Knæene og anklerne er to områder, der lider meget under graviditet. Derfor, skal du styrke dem med træning.

gravid kvinde på løbebånd der tjekker sin puls
 

Det kræver ikke nogen forudgående viden at gå en tur. Du skal blot bruge passende tøj (komfortabelt fodtøj er essentielt). Du kan gå en tur i parken om aftenen eller endda på et løbebånd. Hav i tankerne, at tage på shopping eller vindueskiggerne ikke er det samme som at gå i et bestemt tempo i 20 minutter. Hvis du keder dig, kan du afspille din yndlingsmusik fra din telefon og nyde omgivelserne.

2. Svømning

Det siges, at svømning er en af de bedste øvelser, under graviditet, fordi man arbejder med alle musklerne (både benene og armene), og det har mange fordele for det kardiovaskulære helbred. Ydermere, letter det vægten fra maven og reducerer smerter i ryggen.

Du kan lave vandgymnastik for gravide kvinder, eller simpelt svømme i en halv time mindst tre gange om ugen. Det vil også hjælpe dig med at slappe af, så du vil være i stand til at sove bedre!

3. Yoga

Dette er en anden, højest anbefalet, mulighed, når man er gravid. Selvom nogle stillinger kan være kompliceret, er der også andre, som alle kan udføre. Der er endda specielle timer for gravide kvinder, der inkluderer meditation, hvilket er perfekt til at berolige den typiske angst, som forekommer i dette stadie.

dyrkning af yoga når du er gravid
 

Yoga forbedrer kropsholdningen, forebygger smerter i ryggen, reducerer morgenkvalme, sænker blodtrykket, sikrer større ilttilførsel til babyen og øger chancerne for at have en naturlig fødsel.

4. Dans

Du behøver ikke skrive dig op til et danseakademi og dreje rundt og lave piruetter. Det handler om at vælge den type af musik, du godt kan lide, som giver dig lyst til at bevæge dig, selv derhjemme. Du kan sætte videoer fra internettet på eller afspille en DVD på fjernsynet. Du skal bevæge dig langsomt og undgå pludselige bevægelser. Uden tvivl, vil det forbedre dit humør og reducere søvnløshed.

Der er andre øvelser, der muligvis interesserer dig, når du er gravid. Det kan, eksempelvis, være løb (langsomt), pilates, let vægtløftning, cykling (kun indtil den 5. måned) og udstrækning af rygraden hver morgen.